Po sedmdesáti letech projel Ostravou slavný sovětský tank T34/85. Byl vyroben v roce 1953, ale je navlas stejný jako bojové stroje, s nimiž příslušníci 1. československé tankové brigády osvobozovali město v roce 1945.

 Valník s tankem přijíždí k tramvajovému mostu.
 Valník s tankem přijíždí k tramvajovému mostu.

U tramvajového mostu u výstaviště osmadvacetitunový kolos sjel ve středu 15. dubna z vojenského valníku, projel sto, dvě stě metrů v bermě řeky Ostravice a s burácejícími motory opět najel na plošinu tahače.

„Jde o první zkoušku únosnosti terénu a přípravu na rozmístění vojenské techniky k vojenské ukázce při oslavách osvobození Ostravy a konce druhé světové války 30. dubna,“ vysvětloval dění u řeky ředitel Krajského vojenského velitelství v Ostravě Jaroslav Hrabec. Prezentovaný stroj pochází z Vojenského technického muzea Lešany a do Ostravy přicestoval v rámci prověřování veškerých tras od sjezdu z dálnice na místu ukázky z hlediska únosnosti komunikací, trolejového vedení a dalších ukazatelů.

Atraktivní, ale bezpečné

 Ředitel KVV v Ostravě plukovník Jaroslav Hrabec v obležení novinářů.
 Ředitel KVV v Ostravě plukovník Jaroslav Hrabec v obležení novinářů.

„Chceme, aby rekonstrukce bojů druhé světové války byla divácky co nejvděčnější, ale prvořadá je samozřejmě bezpečnost,“ řekl Hrabec s tím, že v Ostravě armáda předvede historickou bojovou situaci za účasti pěti tanků T34, těžkého děla na podvozku SU a další techniky. Připraveny budou pyrotechnické efekty i imitační munice, takže dojem bude ohromný. Těžká technika zaujme pozice v okolí hradní lávky, blíže k Sýkorovu mostu bude „válčit“ lehčí technika a pěchota.

„Věrná rekonstrukce bojů o Ostravu není v dnešní době možná, například nosnost Sýkorova mostu je asi 16 tun, zatímco tank T34 váží 28 tun. Proto jsme se rozhodli pro ukázku bojů, jaké se mohly odehrát kdekoliv při ostravsko-opavské operaci či jinde na bojištích druhé světové války,“ popsal plány vojáků ředitel KVV. O zážitek diváci ale určitě nepřijdou.

„Máme už potvrzeno, že přiletí veteráni z Prahy, chystají se k nám pamětníci z Polska i Slovenska. Protože takovou smršť jako letos v Ostravě se jen tak nevidí. Vidět vypálit tank je zážitek, ale vidět pálit tanky v centru města, to je něco, na co se nezapomíná,“ konstatoval Jaroslav Hrabec s tím, že po „boji“ bude historická bojová technika k vidění u Slezskoostravského hradu. „Bude to mimořádná příležitost si vše vlastnoručně osahat, podívat se na to zblízka,“ pozval k návštěvě historických vojenských ležení.

Jak v tom mohli projet celou Evropu? Nevím.

  Řidič tanku Milan Haleňák.
 Řidič tanku Milan Haleňák.

Pokud se nasoukáte do tanku, podmínky, v jakých bojovali ve svých opancéřovaných strojích hrdinové druhé světové války, vás možná překvapí. Své o tom ví Milan Haleňák, technický zaměstnanec vojenské základny ve Štěpánově, který s tanky jezdí už 20 let.

„Jak se takový stroj řídí? Nejsou v tom žádné posilovače, takže se to ovládá těžko, a když člověk jede dál, docela se zapotí,“ vyprávěl zvědavým novinářům. Výhodnou naproti tomu podle něj je, že jsou to staré solidní stroje, které něco vydrží a jejich údržba tak není nikterak komplikovaná. „Sem tam je třeba vyměnit nějaké těsnění, samozřejmě olej, vodu,“ popisoval běžné úkony.

A jestli si dovede představit, jak v takové mašině mohli českoslovenští tankisté jet přes půl Evropy? „To tedy v žádném případě. Navíc se pohybovali v bojových podmínkách, kdy se střílelo, a každou chvíli mohli dostat zásah. To je prostě obdivuhodné,“ svěřil se.

Výsledky zkoušky jsou nadějné

  Za hřmotu motorů zpět na valník.
 Za hřmotu motorů zpět na valník.

„Zkouška tankem“, jestli se to dá takto formulovat, dopadla uspokojivě a podle všeho se občané a návštěvníci Ostravy mohou těšit na velkolepou show.

„My jsme velice rádi, že ta dnešní zkouška potvrdila naše předpoklady, že jsme nejenom připraveni k provedení ukázky, ale také že naše výpočty a odhady z hlediska únosnosti komunikací, průjezdnosti při sjezdu z dálnice, průjezdu centrem města nám umožní provést všechno, co plánujeme,“ uvedl ředitel KVV Jaroslav Hrabec.

Tento web využívá k optimalizaci služeb a analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokračováním v prohlížení stránek s použitím cookies souhlasíte. Více informací zde