Ostrava ve válce: Minulost a současnost ve 3D
Zcela unikátní výstava k 80 letům od osvobození města
Počínaje pondělím 14. dubna se otevírá unikátní 3D fotografická výstava, která přináší pohled na rozsah válečné destrukce v Moravské Ostravě během druhé světové války. Historické snímky zachycují město v troskách po bombardování a bojích o jeho osvobození v roce 1945. Díky speciální technologii jsou tyto dobové záběry porovnány se současným stavem městské zástavby, což umožňuje návštěvníkům vnímat proměny Ostravy v průběhu desetiletí.
Co zde uvidíte?
📷 Autentické fotografie válečné Ostravy, zachycující zkázu ulic, budov i veřejných prostranství.
📷 Moderní snímky stejných míst, které ukazují, jak se město změnilo a vyvíjelo.
📷 Speciální 3D zpracování, díky němuž můžete do minulosti nahlédnout v nebývalé hloubce a detailu.
Autoři fotografií:
📜 Historické fotografie pocházejí z fondů Ostravského muzea a Archivu města Ostravy.
📷 Autorem současných snímků je fotograf Radim Bulinský.
Výstava vznikla u příležitosti 80. výročí osvobození Ostravy a konce druhé světové války, abychom si připomněli nejen cenu svobody, ale i obrovské úsilí potřebné k obnově města.
🗓 Výstava je k dispozici od 14. dubna do 18. května.
📍 Místo konání: OC Fórum Nová Karolina v přízemí
Vstupte do minulosti a objevte, jak moc se Ostrava změnila! Výstava je nejpůsobivější „naživo“, nicméně níže máte možnost nahlédnout na elektronickou verzi těchto snímků.
Přetažením posuvníku uvidíte změnu v daném místě, která přestavuje 80 let běhu času v Ostravě:
Náměstí Edvarda Beneše
Dnešní náměstí Edvarda Beneše po osvobození v roce 1945. Zcela vlevo je část komplexu tzv. Nesselrothových domů, která byla bombardováním v roce 1944 těžce poškozena a později musela být stržena. Uprostřed záběru jsou zbytky Německého domu. Ten bombardováním tolik neutrpěl, nicméně po osvobození bylo rozhodnuto o jeho demolici, neboť pro většinu Ostravanů byl symbolem nenáviděné německé okupace. Bourací práce byly dokončeny až v červenci 1946. V současnosti se zde nalézá travnatá nezastavěná plocha. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Vítkovická radnice
Bývalá vítkovická radnice na dnešním Mírovém náměstí utrpěla škody při spojeneckém náletu v srpnu 1944, naštěstí však nikoli nenapravitelné. Snímek pravděpodobně vzniknul bezprostředně poté. Samotná budova nebyla radnicí již od roku 1924, kdy došlo k připojení Vítkovic k Moravské Ostravě; byla zde umístěna knihovna a čítárna, která se však musela v roce 1941 vystěhovat. Poté, až do roku 1945, sloužila z větší části jako administrativní budova nacistické strany NSDAP. V současnosti je objekt opět radnicí a slouží potřebám městského obvodu Vítkovice. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Příjezd československých tanků
Příjezd československých tanků do centra města po Nádražní ulici dne 30. dubna 1945. Nehledě na hrozící nebezpečí vybíhali Ostravané z domů a osvoboditele nadšeně vítali, řada z nich jim poskytla pomoc při orientaci ve městě. Prakticky přesně v místech, kde je zachycen tank, se dnes nalézá tramvajová zastávka Stodolní. Je patrné, že zástavba Nádražní ulice se v těchto místech příliš nezměnila. Zmizel pouze jednopatrový dům na levé straně (zbořen 1991), který nahradila kancelářská budova, v současnosti využívaná společností OVaK. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Most Miloše Sýkory
Most Miloše Sýkory v květnu 1945. V pozadí je vidět dnes již neexistující zástavba – uprostřed obytný a obchodní dům Občanské záložny, zcela vpravo obytný dům s lékárnou PhMr. Josefa Barocha. Záložna byla těžce poškozena při osvobozovacích bojích, mj. střelbou z československého tanku, kterému se podařilo překonat podminovaný most. Lékárna byla demolována až v 60. letech 20. století, kdy musela ustoupit výstavbě čtyřproudové Bohumínské ulice. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Ulice 28. října
Dnešní ulice 28. října v těsné blízkosti Sýkorova mostu v prvních hodinách po osvobození města. Obě strany ulice lemuje sovětská vojenská technika, mj. těžké tanky IS-2. V porovnání s dnešním stavem zmizely dva obytné domy, kterou jsou snímku zcela vlevo. Jejich demolice byla povolena v roce 1991 v souvislosti s připravovanou výstavbou prodloužené Sokolské (nyní Biskupské) ulice. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Ulice 28. října
Ulice 28. října, objekty těžce poškozené bombardováním v srpnu 1944. Snímek patrně však vznikl až po osvobození v roce 1945. Do roku 1946 muselo být pro nenapravitelné škody zbořeno hned pět obytných domů s živým obchodním parterem. Velká část této strany ulice je stále prolukou, na níž se nalézá park a parkoviště před hotelem Imperial. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Ulice 28. října
Ulice 28. října patrně bezprostředně po bombardování v srpnu 1944. S výjimkou budovy Obchodní a živnostenské banky, která dodnes stojí (zcela vlevo, objekt v současnosti čeká na své nové využití), musely být všechny další jedno- a dvoupatrové domy po této straně ulice zbořeny. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Ulice 28. října
Ulice 28. října, objekt zcela vpravo je zcela zničený obchodní dům Rix, který byl vybudován v roce 1931 podle projektu architekta Ernesta Kornera. Moderní pětipatrový objekt se ve své době řadil k největším obchodním domům v republice. Osudným se mu stal spojenecký nálet v srpnu 1944, kdy utrpěl nenapravitelné škody, demoliční výběr byl vydán v roce 1946. Proluka, která zde vznikla, byla zastavěna až po roce 1990. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Křižovatka ulic Sokolská a 28. října
Křižovatka ulic Sokolská a 28. října, pohled směrem k Sýkorou mostu, fotografováno zřejmě 30. dubna nebo 1. května 1945. Po obou stranách ulice se nalézá množství vojenské techniky, vlevo vidíme skupinu důstojníků Rudé armády. Lze upozornit na drobný detail, kterým je tramvajová kolej, po níž tehdy projížděly tramvaje z Nádražní ulice přes Masarykovo náměstí až k mostu přes Ostravici. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Smetanovo náměstí
Smetanovo náměstí po leteckém náletu v roce 1944. Poškozeny byly všechny objekty na snímku – vlevo obytný a obchodní dům s kavárnou Evropa, vpravo Obchodní a živnostenská banka, nejvíce však obchodní dům Textilia (uprostřed), vybudovaný v letech 1928–1929 podle projektu Marie Frommerové. Válečné škody byly tak těžké, že se uvažovalo o demolici; podle některých odhadů byl totiž objekt zničen až z 90 %. Stal se však pravý zázrak a obchodní dům skutečně „vstal z mrtvých“. Prodej v něm byl obnoven již v roce 1946. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Smetanovo náměstí
Dnešní Smetanovo náměstí po ničivém bombardování 29. srpna 1944. Na náměstí se v té době nalézala smyčka úzkorozchodné místní dráhy Ostrava-Karviná (mezi divadlem dnešním Domem knihy Knihcentrum), současně však tudy z druhé strany kolem divadla procházela větev normálně rozchodné tramvaje Společnosti moravských místních drah (v těchto místech i dnes tramvajová trať probíhá). Zničený tramvajový vůz patřil patrně této společnosti. Autoři: Ostravské muzeum (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Křižovatka ulic 28. října a Nádražní
Křižovatka dnešních ulic 28. října a Nádražní po bombardování v srpnu 1944. Obchodní dům Nesselroth byl vybudován spolu s celým komplexem obytných budov podél ulice 28. října podle projektu Ernsta Kornera v letech 1928–1930. Obchodní dům se specializoval na látky, koberce, záclony a další textilní zboží. Zásahem bomby byl tento rohový objekt z velké části zničen a musel být po válce stržen. Po dlouhých dvacet zde pak byla proluka, až v roce 1969 vyplnila tento prostor budova pojišťovny (dnes Generali Česká pojišťovna). Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Jubilejní most
Elegantní ocelový most za Novou radnicí, kterému se říkalo Jubilejní, neboť měl být dokončen k 20. výročí vzniku ČSR, byl ve skutečnosti slavnostně otevřen až za německé okupace v červnu 1939. Svému účelu bohužel nesloužil dlouho; poté, co se přes něj ustupující německé jednotky stáhly na Slezskou Ostravu, byl 30. dubna 1945 vyhozen do povětří. Jeho náhradník, první most Pionýrů, byl dokončen v roce 1959, byl však zničen výbuchem plynu v roce 1976. Stávající most pochází z roku 1986. Autoři: Archiv města Ostravy (historické foto); Radim Bulinský (současnost)
Ulice Nádražní
Ulice Nádražní, 30. dubna 1945. Tank osvoboditelů – 4. ukrajinského frontu - zatáčí směrem do Chelčického ulice, tedy nejkratší cestou směrem k Nové radnici. Ani v těchto místech se panorama příliš nezměnilo, zmizely pouze dva obytné domy. Jeden, který je ukryt na historickém snímku za tankem (zbořen 2006), druhý, na křižovatce ulic Nádražní a Českobratrská (bývalý antikvariát Artfórum, zbořen rovněž 2006 v rámci rekonstrukce Českobratrské ulice). Autoři: Ostravské muzeum (historické foto); Radim Bulinský (současnost)